Powieści Jodi Picoult

by - 22 listopada


 źródło zdjęcia: http://nietakiezle.blog.pl/tag/bez-mojej-zgody/

Powieści Jodi Picoult odkryłam przypadkiem, gdyż Przemiana leżała w bibliotece na stoliku „Najczęściej czytane”. Zrobiła ona na mnie tak piorunujące wrażenie, jak żadna inna książka dotychczas. Napisana była w sposób bardzo lekki, przyjemny – sprawiając, iż kolejne strony się tylko pochłaniało, ale zarys historii i rozwój wydarzeń zostaną w mej pamięci na długo.



Powieści autorstwa Jodi są absolutnie dla każdego, zarówno dla kobiet i mężczyzn, jak i nastolatków i osób dorosłych, ze względu na poruszaną tematykę – są to zawsze sprawy bardzo trudne, będące nieraz tematem tabu, ignorowane przez ludzi, ale ważne i niewygodne, takie jak aborcja, śmierć czy choroby bliskich, przestępstwa. Motywem przewodnim są jednak zawsze uczucia bohaterów, które są skrupulatnie opisywane, byśmy mogli dobrze zrozumieć, bo skłoniło ich do podjęcia takiej, a nie innej decyzji, czy czynu. Skłania to do głębokich refleksji, by nie oceniać bohaterów pochopnie. 

Styl pisania przez Jodi charakteryzuje się tym, że każdy kolejny rozdział opowiadany jest z punktu widzenia innego bohatera, dzięki czemu jesteśmy w stanie zrozumieć ich uczucia, ich położenie i podejście do danych problemów. Nieraz przeszłość miesza się z teraźniejszością i możemy patrzeć na wydarzenia z różnych perspektyw.  Jednak to, co najbardziej cenię u Jodi to niebanalne zakończenia powieści, a także ogromne jej zaangażowanie i przygotowanie do każdej z nich.
 
W każdej powieści znajdziemy kilku bohaterów z różnymi profesjami i zainteresowaniami, o których Autorka opowiada dużo i szczegółowo. Nieraz są to fakty i zachowania zwierząt (np. słoni w powieści Już czas czy wilków w Pół życia), a nieraz sposób życia grup społecznych np. Amiszy w Świadectwie prawdy.  Jodi pokazuje, że sytuacje, które nas spotykają, są często konsekwencjami wydarzeń z przeszłości, co zmusza nieraz do refleksji nad własną osobą i zachowaniem. Tym samym pokazuje, że ceni swoich czytelników, gdyż do każdej powieści sumiennie się przygotowuje zbierając materiały na poszczególne tematy, przeprowadzając wywiady z profesjonalistami w swoich dziedzinach.



Przeczytałam prawie wszystkie powieści Jodi (koło 15) i może 3 czy 4 z nich zakończyły się w sposób przewidywalny, choć nie banalny. Znaczna większość zakończyła się tak, że przeczytawszy ostatnią stronę, siedziałam jeszcze długo pogrążona w myślach o książce i zastanawiałam się, jak to mogło się stać, bo takiego zakończenia bym się nigdy nie spodziewała.


Jedna z powieści Jodi Bez mojej zgody została nawet zekranizowana, w główną rolę zagrała Cameron Diaz. Oglądałam film kiedyś, książkę zaś przeczytałam wiele lat później i wiem, że film nigdy nie wywrze na mnie takiego wrażenia, jak powieść. I myślę, że jak kiedyś wydałabym jaką wspaniałą powieść, to nigdy nie pozwoliłabym jej zekranizować, by nie zabić „jej ducha”. Niestety, ale wszystkie ekranizacje wspaniałych powieści zabijają tę magię płynącą z wyobraźni podczas czytania.


Największe wrażenie zrobiła na mnie powieść To, co zostało, która opowiada o Niemcu, który w czasach drugiej wojny światowej sprawował funkcję oprawcy w obozie koncentracyjnym. Pomijając grę uczuć i emocji, która w tej powieści jest niezwykle bogata, muszę podkreślić, że jestem zaskoczona ogromną wiedzą, którą posiada Amerykanka o obozach koncentracyjnych zakładanych przez Niemców i o ich poczynaniach.



Nie mam swojej ulubionej książki autorstwa Jodi Picoult. Nie umiem ich jednoznacznie podsumować, gdyż każda z nich skrywa coś innego. Każda powieść jest niepowtarzalna, zasługuje na uwagę i przeczytanie. Niektóre z nich czytałam już kilka lat temu, ale ciągle siedzą w mojej pamięci, jak wspomniane wyżej To, co zostało, Przemiana i Świadectwo prawdy czy Krucha jak lód, W moim domu, Zagubiona przeszłość, Drugie spojrzenie, Czarownice z Salem Falls. Spis wszystkich powieści znajdziesz tutaj. Do przeczytania zostały mi trzy tytuły Dziesiąty Krąg, Jesień cudów i W imię miłości.


A Wy czytaliście powieści Jodi Picoult? Jakie na Was zrobiły wrażenie?


Z pozdrowieniami,

Ola

Zobacz również

0 komentarzy

Dziękuję za Twoją opinię!