Weekend majowy w Budapeszcie - Buda

by - 22 maja

Budapeszt powitał nas pogodnym, ciepłym porankiem, już o 6 rano. Wschodziło słońce, miasto powoli budziło się do życia, a my zmierzaliśmy do serca Budy na śniadanie. Nie znaleźliśmy po drodze żadnej piekarni czy kawiarni śniadaniowej, których w Polsce jest przecież pełno, praktycznie na każdej ulicy w centrum miasta. Dobrze, że znalazłam wcześniej adres restauracyjki otwartej od 8 rano, by byśmy się nieźle zdziwili, a już na pewno nie najedli :) Niestety wszystkie lokale (tzn. znaczna większość) są tam czynne raczej od godzin przed- lub popołudniowych.

Po śniadaniu udaliśmy się na dworzec Keleti (kilka stacji metrem), by tam zostawić bagaże w skrytce bagażowej. Budynek dworca jest przepiękny, jednak w środku (w poziomie pod peronami) jest zaniedbany. Latają gołębie, znajdują się nieczynne miejsca handlowe z powybijanymi szybami, brudnymi drzwiami. Nie spotkaliśmy żadnego ochroniarza, ciężko było nam też rozmienić pieniądze na monety, gdyż pracownicy dworcowi rzadko kiedy mówili po angielsku :)

Zostawiliśmy bagaże, udaliśmy się z powrotem do Budy na stację metra Bethanyi Ter, skąd rozpoczęliśmy naszą wycieczkę.

Buda - architektura przy stacji metra Bethanyi Ter
W okolicy Bethanyi Ter znajduje się również Plac Józefa Bema.

Centrum Budy położone jest po lewej stronie Dunaju, na wzgórzach. Można tam wjechać kolejką, jednak my wybraliśmy spacer barwnymi ogrodami.
Obowiązkowym punktem Budy jest romantyczna Baszta Rybacka, skąd rozpościera się wspaniały widok na prawy brzeg Dunaju – Peszt. Baszta usytuowana jest wzdłuż centrum.

Czy ten budynek nie jest z bajki?

Widok na Parlament z Baszty Rybackiej
W sercu Starego Miasta znajduje się Kościół Macieja, w którym w 1867 r. nastąpiła koronacja cesarza Franciszka Józefa oraz cesarzowej Elżbiety na króla i królową Węgier (czyli Franca i Sissi z mojej ulubionej bajki z dzieciństwa! :)).

kościół Macieja
Ze Starego Miasta brukowaną uliczką udaliśmy się na Wzgórze Zamkowe, by zobaczyć Zamek Królewski z przepiękną kopułą – obiekt charakterystyczny Budapesztu, znany z filmów i zdjęć, duma narodowa Węgrów. To tutaj znajdują się największe dzieła w Węgierskiej Galerii Narodowej oraz Muzeum Historyczne Budapesztu.

Zamek Królewski
Na południe od Zamku Królewskiego znajduje się kolejny obowiązkowy punkt Budy – wzgórze Gellerta. Na szczycie znajduje się Cytadela wybudowana przez Habsburgów, skąd rozpościera się niesamowity widok na cały Budapeszt, na Dunaj, wspaniałe mosty.

Panorama na prawy brzeg Dunaju - Peszt

Panorama na lewy brzeg Dunaju - Budę, w tle widać Zamek Królewski

wejście na Wzgórze Gellerta

W przewodnikach oraz na blogach znalazłam rekomendację, by Wzgórze Gellerta odwiedzić o zachodzie słońca – wówczas widok zapiera dech w piersiach. Niestety, my wybraliśmy się w pochmurny dzień, ale widok i tak był niesamowity!

Mam nadzieję, że spacer po lewej stronie Budapesztu Wam się podobał.
Zapraszam niebawem na następne części!