Morskie Oko... zimą!

by - 07 marca



marzec 2014


Czy ktoś nie był nad Morskim Okiem? Jeżeli tak, to należy jak najszybciej nadrobić zaległości, gdyż jest to kraina fantastyczna, którą trzeba zobaczyć na własne oczy. Wbrew powszechnym opiniom o przereklamowaniu, uważam, że wcale się nie dziwię tłumom ludzi idących z parkingu Palenicy Białczańskiej ścieżką asfaltową do schroniska. Powiem więcej, że gdyby tych tłumów tam nie było, znaczyłoby to, iż zupełnie zatraciliśmy poczucie piękna i jedności z naturą, górami. 

marzec 2014


marzec 2014


marzec 2014


marzec 2014
Z Zakopanego do parkingu w Palenicy Białczańskiej można dostać się busem (odjeżdżają sprzed dworca autobusowego co kilkanaście minut w sezonie, koszt 10 zł od osoby) lub autem (koszt pozostawienia auta na parkingu to 20 zł). Z parkingu pieszo lub na dorożce konnej trzeba pokonać około 9 kilometrów, by dotrzeć do najsłynniejszego jeziora w polskich Tatrach. Na drodze spotkamy osoby w każdym wieku – od malutkich dzieciaków na wózkach prowadzonych przez rodziców do osób starszych, którzy dzielnie pokonują zmęczenie podczas długiego spaceru, za co serdecznie ich podziwiam (i mam nadzieję, że też będę taka w przyszłości). Z Morskiego Oka (a także z Palenicy Białczańskiej) można wybrać inne cele i kierunki wycieczek – Dolina Pięciu Stawów Polskich, Rówień Waksmundzka – czy też z Morskiego Oka iść dalej – między innymi na Rysy czy Szpiglasową Przełęcz. Możliwości jest naprawdę wiele. 

Wycieczkę na Morskie Oko odbyć można w zasadzie każdego dnia! Zarówno latem, kiedy jest upalnie – w górach znajdziemy ochłodę, kiedy pada deszcz (nie będzie już tak przyjemnie, ale dzięki ścieżce asfaltowej nie zamoczymy za bardzo butów i ubrań), a także zimą, kiedy jest chyba najpiękniej, najbardziej magicznie. 

lipiec 2011


lipiec 2011


lipiec 2011


sierpień 2013


sierpień 2013
Dlaczego warto tam się udać? Moim zdaniem dlatego, że jest to jeden z najpiękniejszych krajobrazów, które widziały moje oczy. Krajobraz ten jest tak piękny i magiczny, że praktycznie każdego dnia wygląda inaczej! A zależy to przede wszystkim od pogody – od nasłonecznienia, zachmurzenia, opadów deszczu czy śniegu. Morskie Oko to największe jezioro w Tatrach Polskich o głębokości maksymalnej prawie 51 m i powierzchni około 35 hektarów. Leży u podnóża wysokich szczytów górskich. Siedząc nad jego brzegiem przez cały dzień można podziwiać widoki.

Dla mnie Morskie Oko wiąże się w bardzo przyjemnymi wspomnieniami, bo gdy przyszłam tam pierwszy raz, mój obecny mąż mi się oświadczył. Pamiętam, że padał wtedy deszcz, było zimno, ja byłam w dresie i zupełnie się tego nie spodziewałam. Od tego czasu bardzo lubię wracać nad Morskie Oko, również wspomnieniami.
marzec 2016
marzec 2016
marzec 2016


marzec 2016
marzec 2016
Według „Great Lakes Around the World” (informacja z Wikipedii) Morskie Oko zostało uznane przez dziennikarzy The Wall Street Journal za jedno z pięciu najpiękniejszych jezior świata, obok jeziora Powell (USA), jeziora Nakuru (Kenia), jezior Saimaa (Finlandia) oraz jeziora Czterech Kantonów w Lucernie (Szwajcaria). Morskie Oko było (i jest) inspiracją również dla wielu artystów – malarzy (np. Walery Eljasz-Radzikowski, Leon Wyczółkowski, Stanisław Gałek) i poetów (Adam Asnyk, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz). 


Wodospad Siklawa - przy Wodogrzmotach Mickiewicza



Mam nadzieję, że zachęciłam Was do odwiedzenia tego wspaniałego miejsca.

Jakie są Wasze uczucia i przygody związane z Morskim Okiem?

Z pozdrowieniami,
Ola

Zobacz również

0 komentarzy

Dziękuję za Twoją opinię!